Assalamualaikum warahmatullahhi wabarokatuh Alhamdulillahi Robbil 'Alamin, Wassholatu wassalamuala asyrofil anbiya iwal mursalin , Wa'ala alihi washohbihi ajma'in. Robbisrohli shodri , Wayassirli amri , Wahlul uqdatan millisaani, Yafqohu qouli . "Wahai Tuhanku, lapangkanlah Dadaku , Mudahkanlah Untukku Urusanku, dan Lepaskanlah Kekakuan Lidahku. Supaya Mereka Mengerti Perkataanku".

Google

Sedikit Sisipan Bicara Tuan Rumah

Assalamualaikum warahmatullahhi waba rokatuh.

Kepada Sahabat-sahabat dan pengunjung blog ini ,
blog ini saya dirikan hanyalah panduan dan peringatan untuk diri saya sendiri tentang setiap suruhan Allah dan ilmunya, dengan adanya ia dapatlah menambahkan ilmu serta senantiasa memperingatkan tentang KeAngungan , Kuasa Dan Kebesarannya,
tak lupa juga untuk tatapan sahabat-sahabat yang sudi melayari dan singgah di blog yang serba serbi kekurangan ini ,
dan isinya saya dapatkan dari web-web dan blog-blog yang lain, sekiranya terdapat persamaan , kesilapan , kesalahan atau tersalah info atau tersalah isi kandungan atau tulisan dengan tulus ikhlas saya menyusun jari sepuluh memohon Keampunan dan Kemaafan dari semua , sekira ada kesalahan tunjukkanlah, kalau sudi kongsilah ilmu dengan saya, tunjuk ajarlah saya ,
saya ini orang yang senantiasa baru dalam pembelajaran tentang ilmu Allah dan suruhannya , semoga blog ini bukan saja dapat menafaat diri sendiri tetapi saya amat berharap agar dapat berkongsi menafaat ini dengan sahabat-sahabat yang lain.
terima kasih diatas kunjungan dan kesudian semua berkongsi ilmu dengan saya,
mungkin diri ini amat kekurangan dari segi harta benda, duit ringgit, rupa paras dan juga lainnya,
tapi Alhamdulillah Allah tak kurangkan Ilmu, Amal, Iman, kebolehan , Akal , Fikiran , Tindakan , Kesihatankan, Kebahagiaan , dan lain-lain lagi nikmat yang Allah berikan Syukur Alhamdulillah..
Dan Sekiranya ada yang ingin untuk Copy dan Paste Silakan.....Insyaallah...

Berkat Lahaula

Assamualaikum warahmatullah wabarakatuh,

Kebahagiaan dan Kelembutan Nya semoga selalu menyelimuti hari hari anda,

Saudaraku yg kumuliakan,
Laa Haula wala Quwwata illa billahil 'aliyyil Adhim artinya Tiada daya dan kekuatan kecuali dari Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Agung.

Rasul saw bersabda : Maukah kau kutunjukkan salah satu dari pintu (yg menyampaikan ke) sorga?, yaitu
Yaa Rabby Yaa Rasulallah saw artinya Wahai Tuhanku, dan Wahai Rasul Allah, shalawat Allah dan Salam semoga selalu atas beliau, doa ini sering dibaca untuk istighatsah pada Rasul saw Laa Haula wala Quwwata illa billahil 'aliyyil Adhim (HR Sunanulkubra lilbaihaqiy
10.189).

(barangkali yg anda maksud bukan Yaa Rabby Yaa Rasulallah, tapi Yaa Sayyidiy Yaa Rasulallah yg artinya wahai Tuhanku wahai Rasulallah) ini adalah salah satu dari ucapan Tawassul dan Istightasah kepada Rasul saw, sering dipakai dalam berdoa.

Demikian saudaraku yg kumuliakan, semoga dalam kebahagiaan selalu, semoga sukses dg segala cita cita,

Hidup sempit jika tolak tazkirah

oleh: Ustaz Zain Hashim

Tazkirah adalah satu pendekatan yang dianggap penting bagi menyampaikan mesej agama kepada manusia. Ia bertujuan memberi kesedaran tentang hakikat tanggungjawab diri manusia sebagai khalifah Allah di muka bumi, iaitu mengajak manusia seluruhnya kepada yang makruf (perkara-perkara yang baik menurut pandangan Allah) dan mencegah mereka dari melakukan yang mungkar dan keji.

Peranan serta fungsi tazkirah tidak boleh dipertikaikan sejak wujudnya Nabi Adam a.s. di dunia ini hinggalah ia diperhebat serta dikemas-kini oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w.

Berdasarkan Sirah Nabi Muhammad s.a.w., baginda telah berjaya melaksanakan tugasnya sebagai seorang nabi dan rasul dengan menyampaikan mesej daripada Allah iaitu sebagai penguasa (khalifah) dengan memastikan tazkirah sebagai wadah atau pendekatan yang cukup berkesan hingga ramai di kalangan mereka pada waktu itu yang beraliran jahiliyah bertukar kepada Islam. Ini semua hasil penerimaan mereka terhadap tazkirah yang disampaikan oleh baginda. Bagi mereka yang menolak tazkirah seperti Abu Lahab dan Abu Jahal, mereka menemui kesudahan riwayat hidup mereka dengan mati dalam kesesatan dan dimasukkan dalam api neraka Allah di akhirat.

Sehubungan itu, Allah menjelaskan menerusi ayat 124 hingga 127 surah Taha yang bermaksud: “Sesiapa yang berpaling (menolak) daripada peringatan-Ku (Allah, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari Kiamat dalam keadaan buta. Berkatalah dia, Wahai Tuhanku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam buta, padahal aku dahulu (di dunia) adalah orang celik dapat melihat? Allah berfirman: Demikianlah, telah datang kepadamu ayat-ayat peringatan Kami, tetapi kamu melupakannya (menolak), dan begitu pula pada hari ini (Kiamat) giliran kamu pula dilupakan. Dan demikianlah Kami membalas orang yang melampaui batas dan tidak percaya kepada ayat-ayat Tuhannya. Dan sesungguhnya azab di akhirat itu lebih dahsyat dan kekal (tanpa berhenti).

Jelas daripada penjelasan ayat di atas, memberi kita panduan dan pedoman berguna, bahawa Allah SubhanAllah Wa Taala akan menghukum manusia yang ada dalam perasaan hati mereka rasa sombong untuk tidak menerima tazkirah (peringatan) yang boleh memotivasikannya menjadi manusia terbaik di sisi Allah SubhanAllah Wa Taala.

Justeru, apabila kita menyingkap kepada peninggalan sejarah generasi silam, kita dapati mereka yang berjaya bergelar ulama adalah mereka yang terdidik dengan menerima tazkirah sebagai alat memajukan mereka sebagai manusia yang sanggup berkorban untuk agama

Tiga Cara Menghilangkan Kesusahan

Tiga Cara Menghilangkan Kesusahan

Seorang pakar ketabiban kalbu mengatakan bahwa kiat untuk menghilangkan kecemasan ada tiga macam yaitu:

Mengingat Allah;

Menemui para wali Allah; dan

Mendengar nasihat orang-orang bijak.

Yang dimaksud dengan mengingat Allah adalah dengan banyak mengucakan dzikir. Adapun jenis-jenis dzikir antara lain:

Membaca tasbih, yaitu "Subhanallahi’

Membaca tahmid, yaitu "Alhamdulillahi"

Membaca tahlil, yaitu "Lailaha Illallahu"

membaca takbir, yaitu "Allahu Akbaru’

dan membaca : "Lahaula walaa quwwata illa dillahil ’adhiim"

Atau dengan cara bermunajat kepada Allah dengan mengucapkan kalimat-kalimat berikut ini:

"Wahai Dzat yang memberi pertolongan kepada siapa pun yang meminta tolong kepada-Nya dengan menyeru-Nya;

"Wahai Dzat yang memperkenankan permintaan siapa pun yang mendapat kesulitan dengan berdo’a kepada-Nya;

"Wahai Dzat Yang Maha Penyantun terhadap kesalahan orang yang mendurhakai-Nya;

"Wahai Dzat yang memberi kecukupan kepada orang yang memilih keridhaan-Nya dari pada kepentingan dunianya.

Aku memohon kepada-Mu agar dapat meraih sesuatu yang tak dapat kugapai, kecuali dengan pertolongan-Mu. Aku memohon kepada-Mu agar terhindar dari bahaya yang tak dapat kutolak, kecuali dengan kekuatan-Mu. Dan aku memohon kepada-Mu kebaikan yang mengandung kesehatan dan kesehatan yang mengandung kebaikan berkat rahmat-Mu, wahai Tuhan Yang Maha Pelimpah rahmat."

Yang dimaksudkan dengan wali-wali Allah dalam keterangan ini adalah para ulama dan orang-orang shalih. Adapun yang dimaksudkan dengan ucapan orang bijak adalah penjelasan atau keterangan dari para ulama yang menunjukkan kebaikan dunia dan akhirat.

Tuesday, July 29, 2008

PANDUAN MELAKSANAKAN SOLAT HAJAT
& DOA KESEJAHTERAAN

SOLAT HAJAT

Solat sunnat Hajat dilaksanakan apabila seseorang ingin memohon sesuatu dari ALLAH s.w.t. Ianya dilaksanakan sebanyak dua rakaat diikuti dengan doa setelah memberi salam.

Di antara cara untuk menunaikan solat ini adalah seperti berikut:
Pada raka’at pertama selepas doa iftitah, baca surah Al-Fatihah diikuti dengan surah Al-Kafirun sebanyak 11 kali (atau boleh juga 3 kali).
Pada raka’at yang kedua, baca surah Al-Fatihah diikuti dengan surah Al-Ikhlas sebanyak 11 kali (atau boleh juga 3 kali). Selepas memberi salam, bacalah doa seperti berikut :


Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun dari Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman dengan Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.

Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersolat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas, kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur.

Ya Allah, jauhkan kami dari bencana perang, bencana senjata yang memusnahkan, bencana segala macam penyakit dan kesusahan. Ya Allah, hentikanlah fitnah dan pertikaian yang terjadi di dunia hari ini. Bahawasanya fitnah ini boleh membawa bencana memusnahkan kesejahteraan dan keamanan.

Ya Allah, hindarkanlah umat manusia daripada sebarang perselisihan dan permusuhan yang membawa kepada kehilangan jiwa dan kerosakan hartabenda. Selamatkanlah institusi dan tempat-tempat suci Islam dari sebarang kemusnahan.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.

Ya Allah, dengan Rahmat Mu dan kasih sayang Mu, jauhkanlah kami daripada kekontangan air, kenaikan harga barang, kezaliman, fitnah dan ujian, wabak serta penyakit yang menular dan segala macam bala di negeri kami ini dan negeri-negeri mereka yang beriman serta negeri-negeri mereka yang cinta kepada keadilan dan keamanan.

Ya Allah, tiada Tuhan melainkan Engkau, Allah yang Maha Penyantun dan Pemurah. Maha Suci Allah, Tuhan Pemelihara ‘Arasy yang Maha Agung. Segala puji bagi Allah Tuhan seru seluruh alam, kepada Mu kami memohon rahmatMu, dan pengampunan Mu, dan keselamatan dari setiap dosa. Janganlah Engkau biarkan dosa meliputi diri kami, melainkan Engkau mengampuni kami dan tidak ada sesuatu kesempitan melainkan Engkau beri jalan keluar, dan tidak ada pula sesuatu hajat yang mendapat kerelaanMu, melainkan Engkau kabulkan. Wahai Tuhan yang paling Pengasih dan Penyayang. (Jika ada hajat lain, boleh disebutkan di sini).

Cukuplah Allah sebagai pelindung bagi kami, Dialah sebaik-baik yang diharapkan. Sebaik-baik Pelindung dan Penolong. Selawat dan salam dari Allah ke atas penghulu kami Nabi Muhammad serta keluarga dan sahabatnya. Maha Suci Tuhan yang empunya kemuliaan dari apa yang mereka sifatkan. Sejahtera atas sekalian Rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam.

Al-Fatihah…..

No comments:

Al - Quran , Bacaan , Dengar Dan Hafalan


1. Al-Fâtihah 39. Az-Zumar 77. Al-Mursalât
2. Al-Baqarah 40. Ghâfir 78. An-Naba'
3. Âl-'Imrân 41. Fussilat 79. An-Nazi'ât
4. An-Nisâ' 42. Ash-Shûra 80. 'Abasa
5. Al-Mâ'idah 43. Az-Zukhruf 81. At-Takwîr
6. Al-An'âm 44. Ad-Dukhân 82. Al-Infitâr
7. Al-A'râf 45. Al-Jâthiya 83. Al-Mutaffifîn
8. Al-Anfâl 46. Al-Ahqâf 84. Al-Inshiqâq
9. At-Taubah 47. Muhammad or Al-Qitâl 85. Al-Burûj
10. Yûnus 48. Al-Fath 86. At-Târiq
11. Hûd 49. Al-Hujurât 87. Al-A'lâ
12. Yûsuf 50. Qâf. 88. Al-Ghâshiyah
13. Ar-Ra'd 51. Az-Zâriyât 89. Al-Fajr
14. Ibrahîm 52. At-Tûr 90. Al-Balad
15. Al-Hijr 53. An-Najm 91. Ash-Shams
16. An-Nahl 54. Al-Qamar 92. Al-Lail
17. Al-Isrâ' 55. Ar-Rahmân 93. Ad-Duha
18. Al-Kahf 56. Al-Wâqi'ah 94. Ash-Sharh
19. Maryam 57. Al-Hadîd 95. At-Tin
20. Tâ­Hâ. 58. Al-Mujâdilah 96. Al-'Alaq
21. Al-Anbiyâ' 59. Al-Hashr 97. Al-Qadr
22. Al-Hajj 60. Al-Mumtahinah 98. Al-Baiyinah
23. Al-Mu'minûn 61. As-Saff 99. Az-Zalzalah
24. An-Nûr 62. Al-Jumu'ah 100. Al-'Adiyât
25. Al-Furqân 63. Al-Munafiqûn 101. Al-Qâri'ah
26. Ash-Shu'arâ' 64. At-Taghâbun 102. At-Takâthur
27. An-Naml 65. At-Talâq 103. Al-'Asr
28. Al-Qasas 66. At-Tahrîm 104. Al-Humazah
29. Al-'Ankabût 67. Al-Mulk 105. Al-Fîl
30. Ar­Rûm 68. Al-Qalam 106. Quraish
31. Luqmân 69. Al-Hâqqah 107. Al-Mâ'ûn
32. As­Sajdah 70. Al-Ma'ârij 108. Al-Kauthar
33. Al­Ahzâb 71. Nûh 109. Al-Kâfirûn
34. Saba' 72. Al-Jinn 110. An-Nasr
35. Fâtir or Al­Malâ'ikah 73. Al-Muzzammil 111. Al-Masad
36. Yâ­Sîn. 74. Al-Muddaththir 112. Al-Ikhlâs or At-Tauhîd
37. As-Sâffât 75. Al-Qiyâmah 113. Al-Falaq
38. Sâd. 76. Al-Insân or Ad-Dahr 114. An-Nâs